Idea panas untuk entri

Ada masanya kita suka merepek, ada masanya kita hilang idea nak tulis pasal apa. Kadang-kadang sebagai blogger, ada banyak sangat nak tulis sampai tak tahu nak tulis mana satu dulu. Ahakss! Kat bawah ni aku share a few hot post ideas for you all. Mana tahu, ada yang nak cuba?
  • Cari pasal dengan blogger lain
  • Maksud kau? Mungkin korang ada yang tidak setuju dengan pendapat sesetengah blogger di blognya. So, untuk mengutarakan pendapat korang pula, korang tulis post korang dengan pandangan korang sendiri menyangkal hujah-hujah blogger tersebut. Haa ada bran? Tapi pastikan yang hujahan anda padu dan kuat, jangan main tembak sebarangan je.

  • Tulis teori konspirasi korang sendiri.
  • Contoh "Kenapa kita perlukan 1MDB? Selama ni benda alah tu tak wujud, okay je? Bila wujud, banyak pula masalah. Persoalannya, kenapa mesti pemerintahan disamakan dengan peniagaan? Aku rasa sebab pemimpin zaman sekarang suka nak kumpul aset sendiri so bila dorang bersara nanti dorang ada bermilion lemon harta sampai 7 keturunan pun tak habis." Tapi hati-hati, jangan sampai kena tangkap dengan POTA pulak...

  • Kongsi post yang berbaur satirical
  • Lebih kuranglah macam yang di atas, tapi jangan main kasar sangat. Dan bersedialah untuk di backwash, eh backlash.

  • Kongsikan pendapat korang tentang berita terkini
  • Mencabar diri menjadi blogger yang lebih bersifat analis, ada kemungkinan kandungan yang berlevel tinggi mampu menarik website atau pihak akhbar untuk menyiarkan hasil tulisan korang kan? Errr.. Ada ke? Krik krik krik..

  • Tulis sesuatu yang menganggu korang.
  • Benda macam ni of course akan dapat perhatian, pembaca mungkin akan berkongsi apa yang menganggu mereka juga. Pastikan benda yang tulis tu juga ada well-arguments di belakangnya kalau tak, royanan korang akan dikira pointless dan mengundang caci-maki orang ramai.

  • Tulis surat terbuka
  • Ada apa-apa yang nak luahkan? Mungkin pada kawan baik, ibubapa, suami, isteri, anak-anak atau bakal anak-anak? Seperti mana Neelofa yang pernah menulis surat kepada bakal anaknya dan columnist Debbie menerusi ruangan artikelnya kepada Shailene Woodley mengenai keengganan artis tersebut menyokong feminisme.
Jadi macam mana? Ada cadangan lain? Hehehe ^_^



Nota: POTA is The Prevention of Terrorism Act 2015 (Malay: Akta Pencegahan Keganasan 2015); an anti-terrorism law that was passed by the Malaysian government on 7 April 2015. It enables the Malaysian authorities to detain terror suspects without trial for a period of two years.

29 comments:

Sha Mohamed said...

Hahaha.. Tak mampu rasanya nak wat beginie..
Selalunya akan share mengenai hobi (membaca, tengok filem dan drama korea) takpun review makanan or minuman yang ohsem..
Kadang2 share pasal apa yang berlaku di rumah, pasal anak2 and sumtimes kawan2..

Mrs. A said...

Di antara semua di atas paling mudah bagi Mrs. A adalah tulis sesuatu yang mengganggu tu.
Ini cerita serve service laundry yang Mrs. A selalu pergi antara yang menggangu Mrs. A adalah jenis orang yang suar kecik dan baju kecik pun nak basuh kat tempat awam macam tu pernah sekali tercicir tali keciknya di sebelah bakul Mrs. A mujur Mrs. A yang sejenis ni bolehlah selamba aje sound kak nih! tercicir cer bayangkan kalau berlainan jenis Mrs. A pulak yang malu. Eh! panjang pulak komen nih! nantilah Mrs. A up satu entry khas ngeh!ngeh!ngeh!

Wani Sukarno said...

Wah new template nampak,, yang mula mula tu ramai blogger buat sebab banyak kali dah terbaca hohoho. Idea yg bagus juga tu.. Yang lain tu boleh asalkan ada idea untuk menulis

Zafirah Kama said...

wow ! no 2 tu... silap hari bulan masuk dala tu...

Ira said...

Betul tu kdg2 idea mencurah2 nk tulis, tp bila dh menaip, x tertaip pulak.. hihi..
Kdg2 sampai tak tau nk tulis apa..
Tp ira lebih kpd menulis pasal diri dan ank2 je.. dlm bnyk2 idea di atas, surat terbuka tu je kot rasanya bran nk buat, tu pun utk ank or suami..😄😄😄

Unknown said...

kita taktau nak tuleh entri apa panaih panaih. main hentam tuleh ceta ttg life sendiri ja. simpan untuk baca bila tua kelak nt... kehkehkeh

anys nadhilah said...

mesti viral terus lepas tu heehe . idea yang bernas utk yg nak mencuba.

paridah said...

SALAM JUMAAT GEE...KDG MMG FENIN NK GARAP ENTRY...SBB BLOGGING SAMBIL MENULIS KARYA JUGA...ITU YG XSEMPAT NK BUAT SEMUA.

Humaira said...

kena tgkp ngn POTA tu takut..haha..nice bleh la try ni..just antara rjin ngn x je..haha

Unknown said...

woahhh... nice lorh... *fikir*
hahahaha

Gee Lion said...

its okay. depends on mood lah kan.
rasa-rasa nak buat lain sikit, bolehlah cuba idea kat atas.
saya pon mana ada buat entri2 kat atas ni.
kecuali yg nombor 4 tu; kadang-kadang. hehe.

Gee Lion said...

kalau hok berlainan jenis, memang malu lah nak tegur.. baik kita mahupun dia.. hehe.. share lah kat blog, cerita panjang dia mesti lagi kelakar. ^_^

Gee Lion said...

kan.. hehe.. old template la cik wani, cuma ubah warna je. hehe.

Gee Lion said...

eh janganlah sampai tahap macam tu.
berpada-padalah sikit.
hihihi..

Gee Lion said...

"first drafts don't have to be perfect.
they just have to be written."
kata-kata ni lah yang saya ingat tiap kali rasa takde idea nak tulis. tapi bila dah draf, haaa.. barulah nampak ideanya.. ^_^

try la buat, teringin nak baca. hihi.

Gee Lion said...

takpo eh.. janji tulis ye dop?
^_^

Gee Lion said...

ada brannn?

Gee Lion said...

iye betul. kalau ikotkan mood, saya nak menulis je malas berblog. but to gain readers for our writing saya rasa itupon satu bonus juga. boleh jugak orang bagi feedback pada hasil penulisan kita, kan?

Gee Lion said...

most of the time, saya malas! haha! saya harap saya share kat sini so u olls rajin utk mencuba! hehe!

Gee Lion said...

apa yg difikirkan tu..
jeng jeng jeng..

Unknown said...

Hahaaa. Semuanya bertentangan dengan diri ini. Jauh sangat. 😂

Unknown said...

Tapi selalunya, kalau nak idea update entri. Kena rajin membaca. Tak kisahlah baca apa sekali pun. Baca lah. Nanti menyusul lah idea.

Mummydearie said...

Saya memang suka merapu, bukan ada masa-masanya; sepanjang masa! Hahaha!

Rasanya tak mampulah nak buat semua yang di atas tapi surat untuk anak tu pernahlah juga buat.

Kayu Manis said...

Knor main hantam jer taip2 ni dri hati..biasanya seahri yg berlaku..merepek ada juga,tpi msih bawah minda sedar lgi..hihi

Reen said...

Majority cadangan di atas berkemungkinan besar akan dapat kritikan yang negative.. Bersiap sedia. ;p By the way, baca entry ni membuatkan Reen berkobar untuk up satu entry berkenaan review. Thanks dear!

Salam ukhuwah :)

Reen said...

Yup! Setuju. Dan dari membaca banyak sebenarnya idea yang kita boleh jadikan sebagai entry. Cuma masalah Reen, jenis manusia yang baca hanya 10% masuk otak.

Selebihnya masuk otak kanan, keluar kiri. Bila nak up entry baru, lupa dah apa benda yang reen dah belajar tadi.

Adam said...

Dah banyak komen, saya tak payah komen lah. Sebab serupa.

atiehilmi.com said...

hee~ kongsi pendapat tentang berita terkini tu jemmed banyak.. kang tersalah komen kang kena bash.. lepas tu nanges.. ai is blogger jiwa tisu..

Aryan azra said...

entri panas-panas tak berani akak nak tulis, tulis yang suam-suam kuku je la hehehe