A piece of Love

One of my memorable conversation. Masih aku ingat sehingga ke detik ini. Tak akan dapat aku lupa bagaimana kata-kata ini memberi kesan untuk hari-hari selepasnya. Hari ini, aku menulis ia lagi, dan aku baca ia lagi untuk mengubat hati yang tiada lagi insan mahu memujuknya.

Dan, kisah pun bermula..

Semasa berjumpa dengan Dr.Mel (bukan nama sebenar), aku memberitahu beliau tentang masalahku. Bukanlah suatu masalah besar sangat pun bila difikirkan semula. Cuma mungkin aku berharap dapat mendengar sepatah dua kata daripada seorang profesor jurusan psikologi seperti beliau.

Beliau menceritakan sebuah kisah mengenai seorang senior yang bernama Intan. Dia juga berdepan masalah seperti aku. Selama satu tahun, Intan sangat kusut. Dia tidak ketahuan tentang matlamatnya dan tidak dapat memikirkan langsung mengenai tesis masternya.

Dr. Mel juga cakap, sentiasa ada lelaki yang baik di luar sana yang akan menerima diri kita seadanya. Apabila aku kata yang semua kesalahan adalah di bahuku, di saat itulah Dr.Mel berkata;


That's life.

Everybody make a mistake. For me, it's good to make a mistake in order to teach us a lesson rather than not doing anything.. It's a life experience which will help you getting stronger than you ever know.


So, should I just ignore the past?

No, you have to learn from the past. But never let the past to hold on you. Never let the past to stop you. You know Intan (dan beliau beritahu aku apa yang berlaku pada Intan sekarang..)

Intan become a teacher in Chinese school. She having a tough time to get along with the students. In fact, other teachers said any teacher teaching that subject will run away the next day. But Intan, just don't give up. Because she had experienced the pain, and she knows that she will survive.

You know that you are stronger, when you facing the difficult time and you will pass it just like before. Even when others don't..


Tak ketinggalan, Dr.Mel turut mengatakan bahawa lelaki tersebut memang tidak matang kerana meletakkan semua kesalahan di bahu perempuan.

Dia nak lari macam tu je. My friends told me about the same thing, but I believe that our story should not be end like this.

Dan akhirnya Dr.Mel memberitahuku suatu hari nanti apabila masa semakin meninggalkan kita dan apa yang kita lalui hari ini jauh berlalu, aku akan sedar bahawa ini cuma satu cabaran untuk membuat aku lebih kuat dari apa yang aku tahu.

Begitu juga Intan, dia kata I will always have to think positive..

-END-

“I believe that everything happens for a reason. People change so that you can learn to let go, things go wrong so that you appreciate them when they're right, you believe lies so you eventually learn to trust no one but yourself, and sometimes good things fall apart so better things can fall together.” ― Marilyn Monroe

57 comments:

Amelia said...

You know that you are stronger, when you facing the difficult time and you will pass it just like before. Even when others don't..

saya suka ayat ni... bila kita dah biasa and kita x pernah give up, kita mmpu tersenyum bila dugaan tu datang semula.. sebab ALLAH dah bagi kekuatan masa kita diuji dulu..

anamizu said...

lelaki yg blah gitu je bkn yg terbaek utk gerl tu lah sbnrnye.
mcm kisah N pulak lain pulak. bkn ditinggalkan. tapi ada PILIHAN.
tp tu lah, kena positive lah apa pon. mcm kiteww ni pon jenuh gak
muhasabah diri every single day utk tempuh hari2 mndatang :')

Unknown said...

sesungguhnya pengalaman itu adalah guru yg terbaik. apa yg lepas jadikan kita lebih tabah utk dugaan yg lebih mencabar pada masa hadapan. :)

Qaseh Vee said...

masa sis melalui fasa disakiti , masa tu rasa sgt terbeban dan unfair krn sis yg terpaksa derita . but now sis bersyukur sbb Allah beri peluang utk sis buat kebaikan . Islam mengajar kita utk ikhlas dlm bantuan yg kita hulurkan . bila kita khlas , maka hati akan tenang tanpa rasa dendam ...

Scha Nazri said...

Akak okay je dgn G+ comments. Tapi takut blogger lain susah nak log in. hehe.

Well, stay positive. That's the way :)

Tunsha Ayunie said...

suka sangat dengan quotes marilyn monroe tu :)
shud be positive selalu.... hurm cerita mudah, nak lakukan kekadang payah...

Fidah Shah said...

Experience is the best teacher..
Salam Jumaat Gee...

Zafirah Kama said...

aja2 fighting.. semoga kita jadi lagi kuat dari hari semalam..

Kakzakie Purvit said...

Sebab itu sering dikatakan tak semua kejadian buruk yg menimpa dalam kehidupan kita perlu dikuburkan. Jadikan sebagai teladan utk tak berlaku lagi dan mungkin sebagai pemangkin menambah kekuatan mental dan fizikal menghadapi hari-hari mendatang.

Unknown said...

sy lagiiii kusut. tak tahu nak buat mcm mana. huhuhu. kalau mlm je menangis. tapi tak seteruk dulu. dan lepas nangis, i will tell myself yg everything gonna be okay. jsut ignore apa yang mengganggu kita dan settle the problem dgn positive way. tapi tetap tak dapat. hmmm. >.<

Nurulhidayah said...

Salam Gee, baru Nurul perasan soalan kaji selidik atas tu.. Nurul gunakan G+ comments sejak ia diperkenalkan, ada juga yang pernah komplen, tak dapat komen, tak nampak kotak komen, ade juga yang kata slow, dan kotak komen tu hanya untuk yang ade gmail akaun... blogger PCL (Nazlee.com) dulu beliau menggunakan kotak komen biasa selepas tu kepada kotak biasa dan komen G+(guna dua2 sekali) dan sekarang kembali pada kotak komen biasa.. mungkin Gee bole bertanyakan pendapat beliau :))

Nurulhidayah said...

Nurul suka entry ni, Nurul turut sama tersuntik semangat.. kita adalah apa yang kita fikirkan.. Terimakasih Gee :)

paridah said...

masalah hidup ini jika terlalu difikirkan akan sgt memeningkan biarkan waktu yg berlalu menyelesaikannya....

Fatimah Nabila said...

mna2 pun boleyh..tpi ada jugk blogger lain yg ckp brmasalh klau nk komen guna google+
huhu, the past make us stronger!

Cik Balqis said...

Betul tu. Jadikan masa lalu sbg peringatan utk diri sndri spy xkn trjadi prkara yg sme utk kali ke 2. Semua itu adlh pnglmn hidup. Klo kite xde pnglmn, mcm mne nk blja cre hidup n brada di lndasan yg betul? Nk tempuh masa depan yg mmpunyai cabaran yg lebih besar dr apa yg kita fikirkn skrg? Eh..terkomen pnjg plak..hihi

Btw, soklan google comment tu trpulang. Sy ok je..xde mnyusahkn :D

cEro said...

Bak kata orang, 'what doesn't kill you make you stronger', tapi stronger yg macam mana, itu si empunya diri yg tentukan :)

Unknown said...

adakalanya kita rasa dah berusaha dr terjebak . tapi dah Allah nak uji , terlibat juga ... fikir dengan tenang dan buat keputusanyg mtg agar x menyesal kemudian hari ...

Unknown said...

jadikan kegagalan itu satu kekuatan,
jadikan cabaran itu satu kejayaan,
mungkin bukan sekarang,
nanti akan datang,

Asha Lya said...

Anggap ni smua cabaran hidup yg perlu d tempuh dgn hati yg Sbr, pasti da sinar kebahagiaan suatu hari nnt

CD said...

nice story sis.. betul.. zizie pun xlarat dah nak be negative.. insyaAllah bila kita selalu positive, bila kita sakit pun ianya tak la sakit sangat.. :)

drshikinzainal @ ekin said...

Life is beautiful when everyone take part with responsibility.
Bukan lepas tangan je.
Tapi, hadapi bersama

Gee Lion said...

Kerana ujian itu tarbiah dari Dia.. Hanya yg mengalaminya mampu memahaminya.. :')

Gee Lion said...

Saya teringin nak kongsi kisah saya pula di sini.
Tapi dlm blog, tak boleh nak straight forward sangat sebab ada 'orang lain' bace..
hehehe..
inshaAllah, now positive than ever.. hoho..
mungkin waktu utk bersendirian seketika itu baik utk saya refresh semula keputusan yg pernah dibuat.. ^_^

Gee Lion said...

Terima kasih cik Aisya. InshaAllah, akan jadi lebih tabah dan munasabah utk dugaan akan datang. Thanks ye =)

Gee Lion said...

Macam itu juga saya rasa. Saya rasa tak adil kenapa saya seorang saja harus menderita sedangkan dia bergembira di sana? Tapi rupanya macam cik Qaseh cakap bila kita ikhlas dan redha, automatik hati jadi tenang. Alhamdulillah kan cik Qaseh sebab Allah masih ingin memberi kita peluang keduanya.. Huhu.. :')

Gee Lion said...

InshaAllah.. thanks cik scha =)

Gee Lion said...

Memang payah. Macam iman, juga ada surut naiknya.
Jadi cara yg terbaik saya rasa adalah dgn mengekalkan persekitaran yg positif itu sendiri.
Bergaul dgn orang positif dan menjauhkan diri dari orang yg negatif..
InshaAllah, berkesan. ^_^

Gee Lion said...

Ye kak fidah. Baru saya perasan, kadang2 saya gelar cik, kadang2 saya gelar akak. Tapi saya yakin, AKAK setepatnya.. hehe.. Salam hari Sabtu kak Fidah. Semoga hari minggu kak Fidah ceria di samping orang tersayang ^_^

Gee Lion said...

Yups! Thanks cik Firah ^_^

Gee Lion said...

Kadang kala kita perlukan hari yg teruk utk menghargai hari yg baik yg hadir dlm hidup kita.. ^_^

Gee Lion said...

Believe it or not; situasi ni kak gee pernah lalui dulu. But, kak gee nak repeat balik apa yg kak gee pernah cakap; once kita step out from our zone right now and start making a good impression about ourself, dan macam cik Qaseh cakap di atas; kena ada sifat ikhlas dan redha; percayalah di situ kita akan merasai ketenangan.

"Apa yg orang lain sangka tewas, di situ kita akan menemui kemenangan yg tidak disangka-sangka dari sisi Allah swt." - Dr.Asri Zainal Abidin

InshaAllah, kak gee yakin cik Iris kuat dan bijak dlm menangani permasalahan ini. Kalau kak gee boleh, kenapa tidak cik Iris?

^_^

Gee Lion said...

InshaAllah, dulu rajin juga singgah blog beliau tapi sekarang, dah jarang sangat dah.. Hehehe.. Thanks ye cik Nurul ^_^

Gee Lion said...

Alhamdullah and Sama-sama.. ^_^

Gee Lion said...

Acceptance will heal everything.. ^_^

Gee Lion said...

Yups, I see.. Thanks cik Timm !

Gee Lion said...

Setuju, kena ada pengalaman yg mencabar baru kuat nak hadapi cabaran akan datang sebab hidup dgn cabaran memang tak dapat dipisahkan, ye dok?
Thanks cik Balqis ^_^

Gee Lion said...

Stronger more than ever lah..
*kunun niat dlm hati la..
~.~'

Gee Lion said...

Selalunya bila dah terjebak ni susah nak fikir dgn tenang cik Vee..
Tapi inshaAllah kali ni boleh.. ^_^
Thanks ye!

Gee Lion said...

Pasti akan ada hasil bagi setiap ketabahan kan cik budak..
Thanks ye ^_^

Gee Lion said...

InshaAllah.. thanks cik lya ^_^

Gee Lion said...

Bila kita berpositive automatik kita akan tarik aura yg positive di sekeliling kita.. Macam cas gitu.. Thanks ye cik zizie ^_^

Gee Lion said...

Tapi pasti akan ada yg lepas tangan kak shikin.
InshaAllah kita kuat utk membimbing tangan yg satu ni.
Thanks ye kak shikin ^_^

OKje said...

Best.....best.... pengalaman adalah guru yg paling bagus utk kita. Tanpa pengalaman kita tk akan sekuat sekarang..... Pergh!!! Macam bsnyak pengalamn hihi

Izzati Amira said...

sentiasa belajar dari kesilapan masa lalu.. jangan biarkan sejarah itu berulang & penghijrahan ke arah yang lebih baik itu perlu. (:

Cik Rose said...

Salam kenal dari Ros.. Singgah sini dan follow :)
setiap ujian yang hadit dalam hidup kita ni akan mematangkan diri kita dan menjadikan kita seorang yang kuat!

Gee Lion said...

Iye, betul tu cik zati. Moga sama2 kita dapat mengambil pelajaran dari perbualan di atas.. Terima kasih ^_^

Cik Fafa said...

yang baik dijadikan teladan, yang buruk dijadikan sempadan. ^_^

Bunda_nora said...

Assalam...salam ukhuwah dari bunda...

Yana Yani said...

sukanya baca apa yang dikatakan oleh doktor tu
betullah, kenangan lalu sama ada pahit atau manis merupakan
satu pengajaran yang cukup bermakna
untuk bercerita panjang, akak bukan ahli psikologi
cuma akak cukup pasti ilmu susah merupakan subjek yang cukup berguna di masa depan =)

Gee Lion said...

Waalaikumusalam cik Ros,
Thanks sudi datang sini.
InshaAllah bakal singgah blog cik Ros sebentar lagi.
InshaAllah juga saya akan jadi kuat.. macam biskuat tiger!!
Huuuuuuhuuuuhuuuu...

Gee Lion said...

Dah lama hidup.. mestilah ada banyak pengalaman kan.. Hehehe.. ^_^

Gee Lion said...

Thanks cik Fafa =)

Gee Lion said...

Waalaikumusalam Bonda,
Thanks sudi datang sini.
InshaAllah bakal singgah blog Bonda sebentar lagi.
Salam ukhuwah ^_^

Gee Lion said...

Tak memerlukan seorang ahli psikologi untuk memberitahu kita sesuatu yg kita tahu..
Acceptance will heal everything.
But, as a human.. kadang-kala kita degil..
Masih enggan menelan hakikat..
Bahawa dalam hidup ini tak semuanya indah belaka..
Dan adakalanya apa yg kita perlu dengar sudah ada dalam hati kita..
Sengaja ingin mendengar orang lain luahkan dulu pada kita.
Hurm..

Setuju dengan kak Yana, ilmu susah adalah subjek yang paling berguna utk masa depan kita.. ^_^

drshikinzainal @ ekin said...

Welcome :)

Jari Manis said...

seronok bila baca komen dari kawan alama maya yg memberi kata2 semagat nih. Bagi sis JM..let it go! let it go! lagu frozen..maybe ada yg lebih buat Gee ye

Gee Lion said...

Kadang2 apa yg kita perlukan hanyalah kata-kata semangat utk teruskan hidup kita lebih kuat daripada biasa..
Eh, menyanyi pulak dia.. Hehehe.. InshaAllah ada tu.. dah ada.. keh3..