Jibril

• Gee Lion • 11:30:00 • 30 Sembang
Lagi tentang buku. Mungkin sebab dunia dan minat aku ialah buku, buku, buku dan buku. Cuba bayangkan kalau korang jumpa aku kat luar, mesti bosan kan sebab aku selalu cakap tentang buku? Takda benda lain yang boleh menarik perhatian aku melainkan buku yang unik, buku yang kulitnya cantik dan buku yang bahasanya menarik.

Persoalannya, berapa banyak kali aku sebut buku kat atas? Takde kena mengena langsung. Pffft.

Seriyesli, buku ni memang THORbaik. Dan dia yang menulis selepas aku membaca, aku rasa.. macam gambaran kebanyakan lelaki yang korang jumpa kat luar sana. Typical malay man. Muslim but not so Islam. Mohon jangan terasa. Itu pendapat aku yang punya.
#bukandarijibril bahasanya agak lain. Kalau fikiran korang konservatif, aku tak rasa korang boleh hadam bahasa yang digunakan oleh Fikri Harun. Aku petik sebuah petikan yang ada dalam buku ni :

Baca ini aku mahu pesan - jangan pancut merata. Aku taknak kau punya anak. Dia taknak kau punya aids. Kami taknak kau punya siphlis. Hatta dalam tandas sekalipun, ingat, jangan pancut merata, nanti terpijak, licin, tergelincir, kau herdik "Celaka! Belum jadi anak dah derhaka!". Mani sendiri juga yang kau salahkan. - Fikri Harun (ms104) Bukan Dari Jibril.

Jangan salah anggap. FH tidak menulis perkara yang bukan-bukan. Daripada politik kepada keagamaan, segalanya korang boleh jumpa dalam ni. Dan percaya atau tidak, seluruh kenakalan ilham itu terhasil sewaktu 'berhibernasi' dalam tandas!

Babak-babak dalam buku ini pendek-pendek sahaja, korang takkan penat membacanya. Korang takkan jemu bahkan korang jugak takkan puas. Satu je yang aku minta [aku taknak kau end up macam kawan aku yang lain] buka minda seluasnya apabila korang membaca buku ini. Moga kepuasan itu menjadi milikmu.

SMS : Gaji dah masuk. Jom singgah Kinokuniya!

  1. Typical malay man. Muslim but not so Islam. it true right gee :P

    ok akan cari buku ni..sbab memng genre ni!! tq sharing :)

    ReplyDelete
  2. menarik kupasan buku tu
    terngin nak baca

    ReplyDelete
  3. sepertinya bagus ini buku nya. Jadi pengen baca deh saya ^^

    ReplyDelete
  4. @Khai♥Rin : anies kat Kinokuniya ader.. nipis je buku dia. susah ckit nak jumper ^^

    ReplyDelete
  5. @Sobri Yaacob cari jangan tak cari. rugi wooo tak bace!

    ReplyDelete
  6. @Yumida Huda kata salah seorang pengulas buku #bukandarijibril : cuma orang gila je boleh tulis macam ni..

    memang tak menyesal kalau bace.. rugi kalau tak bace.. jadi bacelah... (:

    ReplyDelete
  7. @Ida Syuhada waalaikumusalam.. tenkiu sudi ke mari! ^^

    ReplyDelete
  8. @Wahyu Eka Prasetiyarini Tenkiu sudi singgah kat sini.. rasanya buku ni masih belum mencecah pasaran Indonesia.. (:

    ReplyDelete
  9. Uh... macam berat nak faham je buku ni.. nnt nk ce selak2 dulu kalau jumpe :)

    ReplyDelete
  10. nampak menarik buku ini.. jarang membeli buku yang sebegini..

    ReplyDelete
  11. Akakpun suka buku buku buku...kalau pergi kedai buku mcm nak menyelap je...hehehe...

    Novel yg lapan ni belum habis baca lg...akak rasa buku di atas tu ada kot kat rmh sahabat tu....

    ReplyDelete
  12. ok fine..mcm nmpk buku ni kt MPH...nk p beli! hehe

    ReplyDelete
  13. wah macam bestje buku ni,sempoi je ayat dia tapi penuh nasihat:)

    ReplyDelete
  14. @nanakimie memang best, cer bace sepage dua.. confirm melekat.. (:

    ReplyDelete
  15. @Mime MF buku ni nipis je.. cer selak2 sikit kat rak buku tu..

    ReplyDelete
  16. @Wirda Amir baca buku boleh lupa benda lain sekejap kan kak Wir.. hehe. :p

    ReplyDelete
  17. @Mizz Aiza (Dunia Kecil) Memang menarik.. bacelah .. tak rugi punyer.. ^^

    ReplyDelete
  18. @ikhwan yusuff memang Best. jangan nanti2 en.Ikhwan.. sekarang la..

    ReplyDelete
  19. @Nurul Hidayah ada banyak maksud tersirat.. tapi senang je nak paham esp. benda yg dia cakap tu memang kena dgn isu2 sekarang..

    ReplyDelete
  20. Assalamualaikum....

    MET dah tua pun suka baca buku. buku tu nampak menarik tapi disini rasanya susah nak dapat.

    seronok dapat member yang suka membaca. tapi anak-anak sekarang lebih suka melekat kat komputer main game ataupun layan face book.

    Masalah semasa ibu-ibu seperti MET.

    Sorylah, pagi-pagi MET dah membebel.
    Salam perkenalan.

    ReplyDelete
  21. macam menarik jer buku nie..daripada apa yang awk tulis, isi kandungannya macam sesuatu yang rare jer...

    Regards,
    -Strider-

    ReplyDelete
  22. konfem ulat buku.. buku lagi.. hehe.. :)

    ReplyDelete
  23. @mak ieteng salam perkenalan MET.
    biasalah budak2 zaman sekarang.. sy pon sama jgk kekadang.. hihi ^^

    kenapa susah nak dpt? MET duk kat mane?

    ReplyDelete
  24. @Chic Na ulat yg duduk kat buku2 tertentu je.. :p

    ReplyDelete
  25. baca review pun menarik. buku ini sesuai dibaca oleh mereka yg perlu keluar dari kepompong hibernasi. kalau tipikal meleis mungkin sukar untuk dihadam. sekadar pendapat XD

    ReplyDelete
    Replies
    1. "kalau tipikal meleis mungkin sukar untuk dihadam."

      ye memang betul. sebab salah seorang kawan saya cakap, buku ini mengarut. melakukan penulisan murahan utk menarik pembaca. pendapat orangkan, berbagai ragam. bukan penulisannya saja ada utk dinilai, tapi juga isi dan cara pemikiran itu yg kita pandang.

      namun bila namanya tipikal.. tipikal juga akhirnya..

      Delete

Gee Lion : Terima kasih sudi berkunjung ke mari. InshaAllah akan membalas kunjungan anda sebentar lagi.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...