Kau Mawarku

• Gee Lion • 08:30:00 • 32 Sembang
Di dalam setiap jiwa, selalu ada "mawar" yang tertanam. Tuhan yang menitipkannya kepada kita untuk dirawat. Tuhanlah yang meletakkan kemuliaan itu dalam setiap kalbu kita. Seperti mana taman-taman berbunga, begitu juga di dalam jiwa kita adanya tunas mawar dan duri yang akan merekah.

Namun sayang, banyak dari kita yang hanya melihat "duri" yang tumbuh. Banyak dari kita yang hanya melihat sisi buruk dari kita yang akan berkembang. Kita sering menolak diri kita sendiri. Kita kerap kecewa dengan diri kita dan tak mahu menerimanya. Kita berfikir bahawa hanya hal-hal yang melukakan yang akan tumbuh dari kita. Kita menolak untuk "menyirami" hal-hal baik yang sebenarnya telah ada. Dan akhirnya, kita kembali kecewa, kita tak pernah memahami potensi yang kita miliki.


Banyak orang yang tak menyangka, mereka juga sebenarnya memiliki mawar yang indah di dalam jiwa. Banyak orang yang tak menyedari, adanya mawar itu. Kita, kerap disibukkan dengan duri-duri kelemahan diri dan onak-onak kepesimisan dalam hati ini. Orang lainlah yang kadang-kadang harus menunjukkannya.

Sebenarnya, jika kita dapat menemui "mawar-mawar" indah yang tumbuh dalam jiwa itu, kita akan dapat mengabaikan duri-duri yang muncul. Kita, akan terpacu untuk membuatnya merekah, dan terus merekah hingga berpuluh-puluh tunas baru akan muncul. Pada setiap tunas itu, akan berbuah tunas-tunas kebahagiaan, ketenangan, kedamaian, yang akan memenuhi taman-taman jiwa kita. Kenikmatan yang terindah adalah saat kita berhasil untuk menunjukkan diri kita tentang mawar-mawar itu, dan mengabaikan duri-duri yang muncul.


Semerbak harumnya akan menghiasi hari-hari kita. Aroma keindahan yang ditawarkannya, adalah layaknya ketenangan air telaga yang menenangkan kegundahan hati. Mari, kita temui "mawar-mawar" ketenangan, kebahagiaan, kedamaian itu dalam jiwa-jiwa kita. Mungkin, ya, mungkin, kita akan juga berjumpa dengan onak dan duri, tapi janganlah itu membuat kita berputus asa. Mungkin, tangan-tangan kita akan tergores dan terluka, tapi janganlah itu membuat kita bersedih nestapa.

Kali ini, biarkan mawar-mawar indah itu merekah dalam hatimu. Biarkan kelopaknya memancarkan cahaya kemuliaan-Nya. Biarkan tangkai-tangkainya memegang teguh harapan dan impianmu. Biarkan putik-putik yang dikandungnya menjadi bibit dan benih kebahagiaan baru bagimu. Sebarkan tunas-tunas itu kepada setiap orang yang kita temui, dan biarkan mereka juga menemukan keindahan mawar-mawar lain dalam jiwa mereka. Sampaikan salam-salam itu, agar kita dapat menuai bibit-bibit mawar cinta itu kepada setiap orang, dan menumbuh-kembangkannya di dalam taman-taman hati kita.


Some people grumble that roses have thorns; I am grateful that thorns have roses.
- Alphonse Karr, A Tour Round My Garden

  1. Finally...i'm back....dah tahu kenapa xmuncul, upenya mmg prob masuk bloglist erk...

    PS : Selamat Hari Raya...

    ReplyDelete
    Replies
    1. ha'ah..
      dah cuba macam2 dah still juga probs
      malas dah nak explore kod itu kod ini
      ting tong kepala
      hehe

      selamat hari raya kpd rita juga
      terima kasih sudi datang cni lagi ^_^

      Delete
  2. Penulisan yang sangat bermakna, moga mawar itu sentiasa berkembang mekar dalam diri kita hingga tidak menampakkan duri yg tajam

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu kan yan =)
      dan juga menerima mawar kita seadanya walaupun mempunyai duri di dalamnya.

      Delete
  3. Mawar dalam diri ni ada banyak warnanya, sedangkan pelangi pun indah, inikan pula manusia :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. mawar yg berwarna-warni
      itu yang kita mahukan
      semoga hari-hari kita juga ceria adanya ^_^

      Delete
  4. Ini cakap directlah Gee
    Kakak tanam rose tapi tak tengok durinya kakak suka tengok bunganya. Kena duri dah berkali-kali tak serik sebab nak bunganya kan..kan..:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. itu juga suatu metafora pada saya
      utk menerima sesuatu seadanya walaupun di sisinya ada keburukan sendiri
      tak gitu kak zakie?

      Delete
  5. Salam Singgah Jumaat. Selamat hari raya Aidiladha in advance juga. betul sgt kena hati2 bila bermain dgn mawar ni silap sikit luka jari terkena duri he3

    ReplyDelete
    Replies
    1. tahu takpe
      tapi jangan sampai kita serik brmain dgn mawar ye KA ^_^

      Delete
  6. WALAU JARI TERLUKA TERTUSUK DURI NAMUN AROMA N KEINDAHANNYA MAMPU MERAWATNYA...

    ReplyDelete
  7. umpama bintik hitam yang kecil muncul di layar putih....sedangkan putih itu lebih banyak

    singgah sini dari www.arzmoha.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. cuma org suka fokus pada bintik hitam
      sehingga mengabaikan keseluruhan layar putih yg sebenarnya sama saja cantiknya
      faham x ape saya tulis?
      haha

      terima kasih sudi singgah cni ^_^

      Delete
  8. Mawar berduri

    Tq dtg menjenguk blog knorrr

    ReplyDelete
    Replies
    1. berduri tu perlu
      sebab dia cantik :p

      terima kasih sudi singgah sini ^_^

      Delete
  9. Inspirational lah sis ! Tq so much! keep it up!

    ReplyDelete
  10. no wonder lah tak dapat add blog GEE masuk bloglist. feed problem lah dear.

    ReplyDelete
    Replies
    1. dah cuba macam2 cara dah
      still tak leh nak elok
      last-last taruk notices aje la
      huhu

      Delete
  11. nice sharing Reen... nak mawar bebanyak color boleh ? :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. reen? who's reen?
      boleh.. p amek kat kedai bunga..
      gee belanje, awak bayar ye.. mwahaha..

      Delete
  12. Duri ITU pelindung mawar yang indah cantik mewangi supaya tidak mudah diganggu , disakiti Dan dirosakkan keindahannya ...

    ReplyDelete
    Replies
    1. sebab tu mawar dan duri itu sebati.
      masing2 perlukan satu sama lain..

      Delete
  13. mawar yg indah pasti berduri..walaupun ada duri kita masih terpaku pada keindahannya...nice sharing..penulisan yg baik...:)..sebut mawar teringat lagu mawarku..dr 2by2...:)..salam aildiladha Gee

    ReplyDelete
    Replies
    1. lagu dgn ct nurhaliza ye
      best kan lagu tu
      terima kasih cik irda
      salam aidiladha juga ^_^

      Delete
  14. cantik bahasa yang digunakan..
    Begitu mendalam..
    Mawar yang cantik semakin indah dengan duri yang tajam..
    Namun duri bukanlah penghalang untuk mawar terus berkembang mekar dan mewangi..

    ReplyDelete
    Replies
    1. terima kasih cik sha
      tapi artikel ini bukan saya yg menulisnya
      saya mengongsikan ia di sini sebab nak kita sama2 dapat manfaat darinya
      hasil asli tulisan saya, selalunya saya labelkan sebagai Stanza
      complicated, kan? hehehehe

      diharapkan mawar kita terus berkembang wangi hari ini
      walau banyak mana duri sekalipun memagari ^_^

      Delete
    2. Owh.. nice sharing...
      nak kena gi tengok entry2 lama nie..

      Delete
    3. silakan cik sha.. harap tak boring sementelah berada di sini.. hihi.. ^_^

      Delete

Gee Lion : Terima kasih sudi berkunjung ke mari. InshaAllah akan membalas kunjungan anda sebentar lagi.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...